Głośniki Sonos znane są z bardzo dobrego brzmienia odtwarzanej na nich muzyki. Dlatego gdy jakość reprodukcji audio ulega pogorszeniu, bardzo łatwo to zauważyć.

Charczenie, „dziury w paśmie”, dudnienie i pisk, to tylko niektóre z występujących usterek. W tym tekście opowiemy o nich, o tym jak można to naprawić i jak się przed nimi chronić.

Uwaga – jeżeli poniższe kroki nie rozwiązały Twojego problemu – jesteśmy w stanie naprawić Twój sprzęt.
Zachęcamy do kontaktu:

Rodzaje usterek

Dźwięk produkowany przez głośnik może się zepsuć na kilka sposobów, m.in.:

Charczący bas podczas odtwarzania, odgłosy grzechotania

Bardzo popularna usterka w Sonos One oraz Five, a także ich starszych odpowiednikach – Play:1, Play:5.
Niektórzy nazywają ten rodzaj usterki kolokwialnie, „pierdzącym” basem co jest naszym zdaniem trafnym porównaniem. Podczas odtwarzania niskich częstotliwości (czyli tych które bardziej czuć niż słychać) słyszalne jest wyraźne zniekształcenie dźwięku, sprawiające że słuchanie muzyki, a nawet podcastu czy audycji jest niemożliwe.

Zniekształcone wysokie tony

Usterka z którą spotkaliśmy przez ostatnie lata praktycznie w każdym modelu głośnika, także w soundbarach.
Spowodowana jest uszkodzeniem przetwornika wysokotonowego wewnątrz sprzętu, uszkodzeniem sekcji wzmacniacza lub uszkodzeniem filtra górnoprzepustowego.
Uszkodzenie objawia się przydźwiękiem podczas odtwarzania wysokich tonów, ich zniekształceniem – słyszalnymi zniekształceniami harmonicznymi itd.

Brak wysokich lub niskich tonów

Usterka występująca głównie w starszych modelach – Play:1, Play:5, najczęściej powoduje ją uszkodzenie wzmacniacza lub filtrów wyjściowych. Objawia się „dziurą w paśmie” akustycznym produkowanym przez głośnik – brakuje np. basów, lub średnich tonów, dźwięk jest nienaturalny, ciężki do słuchania.

Trzeszczący dźwięk

Usterka dotykająca prędzej czy później w zasadzie wszystkie głośniki tej marki, ale objawiająca się trochę inaczej niż te wymienione wyżej – dlatego ma osobną pozycję na tej liście. Dźwięk przypomina trzaski zniszczonej płyty gramofonowej, popularny w soundbarze Arc.

Piski i szumy

Bardzo popularna usterka soundbara Playbar oraz wzmacniacza Amp. Same piski najczęściej dobiegają nie z głośników a z wnętrza urządzenia.
Uwaga – warto upewnić się czy to na pewno Sonos, a nie inny element zestawu multimedialnego, np. TV, dekoder lub router. Samo sprawdzenie jest bardzo proste, odłącz podejrzany sprzęt od prądu i przenieś go w inne miejsce, podłącz do prądu – jeżeli dźwięk występuje nadal – masz winowajcę.

Dźwięk uderzającego metalu – dotyczy tylko subwoofera Sub

Ten jeżący włosy na głowie dźwięk występuje kiedy membrana w jednym z dwóch głośników niskotonowych ulegnie wykrzywieniu i powoduje że cewka głośnika wchodzi w magnes pod kątem, zamiast równolegle. Membrana sama z siebie oczywiście nie ulega wykrzywieniu, najczęściej dzieje się tak przez pęknięcie resora górnego, lub jego odklejenie od membrany.

Budowa głośnika dynamicznego.
Budowa Sonos Sub. Dwa subwoofery, dwa porty basowe, mnóstwo głębokiego basu.

Dlaczego tak się dzieje?

Różne rodzaje usterek mają swoje różne przyczyny. Charczący bas będzie spowodowany przez uszkodzenie strukturalne obudowy lub uszkodzenie membrany głośnika niskotonowego, najczęściej po upadku. Braki w paśmie (brak niskich, średnich lub wysokich tonów) może być spowodowany uszkodzeniami poszczególnych głośników, ich wzmacniaczy lub filtrów; w teorii również okablowania wewnętrznego, ale my nigdy nie spotkaliśmy się z uszkodzonymi wiązkami kablowymi, bądź złączami wewnątrz tych urządzeń. Piski, szumy, zniekształcenia dźwięku często będą miały swoje podłoże w problemach natury elektronicznej: uszkodzeniach końcówek mocy, zużyciu komponentów pasywnych, wypaleniach PCB (popularne w Five), czy uszkodzeniach zasilacza wewnętrznego.

Jak zapobiec uszkodzeniom Sonosów?

Niektórym usterkom nie zapobiegniemy – sprzęt konsumencki się psuje i będzie się psuł. Jest natomiast kilka rzeczy na które warto zwracać uwagę aby nie zwiększać szans na uszkodzenie sprzętu, na przykład:

Montaż do ścian lub postawienie na szafce za kanapą, zamiast na stojakach.

Stojaki lubią się przewracać. Nie wiedzieliśmy o tym póki nie zaczęliśmy przyjmować tylu Sonosów One na serwis po upadku. Upadek takiego głośnika kończy się najczęściej charczącym basem, do tego problemami natury estetycznej: wygiętymi grillami, odpryskami farby i zniszczoną górną obudową.

Montaż głośnika na zewnątrz.

Producent mówi, że głośniki są odporne na wilgoć, ale warto pamiętać, że tylko na taki poziom, jaki występuje naturalnie wewnątrz pomieszczeń. Montowanie głośników na patio, nawet „pod daszkiem” wiąże się z bardzo dużym ryzykiem zawilgocenia, dodatkowo ponieważ jest to sprzęt zasilany napięciem 230V, istnieje duże ryzyko porażeń prądem. Zamiast modelu One, warto zainteresować się innymi rozwiązaniami dedykowanymi do użytku „outdoorowego”.

Zbyt wysoka / zbyt niska temperatura.

Warto unikać trzymania głośników blisko źródeł ciepła – np. kominka, grzejników; oraz zimna – np. w garażu. O ile nie uszkodzi to natychmiastowo sprzętu, o tyle skróci jego bezproblemowe działanie. Na przykład substancja z której wykonana jest membrana bardzo łatwo pęka przez zbyt wysoką lub zbyt niską temperaturę.

Większe użycie = przyspieszone zużycie.

Sonosy są skrojone na miarę, oznacza to że producent stara się wycisnąć maksymalną moc, używając minimalnej wielkości głośników i obudów. Udaje mu się to znakomicie – głośniki potrafią jak na swoją kubaturę zagrać bardzo głośno, jednocześnie zachowując naprawdę przyzwoity dźwięk. Praktyka taka wymusiła użycie na przykład głośników niskotonowych o głębokim wychyleniu. Membrana takiego głośnika bardzo łatwo ulega uszkodzeniu, jeżeli sprzęt gra często i głośno. Warto o tym pamiętać i na przykład wyposażyć się w większy głośnik lub parę stereofoniczną jeżeli lubimy słuchać głośno, zwłaszcza z EQ ustawionym na bardziej basowe.

Jak można to naprawić?

W zależności od rodzaju usterki, niektóre można rozwiązać samodzielnie. Na początek warto wyłączyć regulację Trueplay dla głośnika który nie gra właściwie.

  • Wyłączanie regulacji Trueplay

W aplikacji Sonos otwórz kartę Ustawienia (ikona koła zębatego na dole aplikacji), kliknij opcję System, wybierz głośnik lub pomieszczenie z problematycznym głośnikiem, w sekcji „DŹWIĘK” wybierz Trueplay i wyłącz.

Jeżeli wyłączenie Trueplay nie przyniosło rezultatu, warto taki głośnik zresetować do ustawień fabrycznych i ponownie dodać do systemu.

Resetowanie głośnika Sonos

  • Odłącz urządzenie od zasilania.
  • Naciśnij jeden z przycisków – „Join”, „Play” / „Mute” (jeżeli urządzenie jest starszym modelem), lub przycisk Bluetooth w przypadku Era 100 / Era 300.
Przyciski – Join (starszy i nowszy), Play, Mute i Bluetooth (tylko Era 300). Szukaj ich na górze lub z tyłu urządzenia.
  • Trzymając przycisk podłącz urządzenie do zasilania, nie puszczaj przycisków do zakończenia procesu.

Reset urządzenia trwa ok 30-60 sekund, w tym czasie dioda będzie migać na pomarańczowo i biało, gdy zmieni kolor na pulsujący zielony, proces jest zakończony, możesz puścić przyciski i przystąpić do ponownego dodania ich do systemu.

Dodawanie do systemu

Kliknij zakładkę Ustawienia, następnie System i Dodaj produkt, aby wyszukać głośnik i dodać go do systemu.

Problem wciąż występuje

Jeżeli mimo wyłączenia Trueplay i resetu głośnika, problem dalej występuje, wymagana będzie naprawa sprzętu.

Nasz serwis oferuje profesjonalną i skuteczną naprawę sprzętu marki Sonos. Naprawiamy wszystkie wymienione wyżej usterki, łącznie z uszkodzonymi membranami i sprzętami po upadku!

Skontaktuj się z nami i pozwól aby nasi technicy naprawili Twoje urządzenie!

Lub zostaw nam wiadomość, a oddzwonimy do Ciebie.

    Czy ten artykuł był pomocny?
    TakNie